Kultura ziaren kefirowych

Comments: Post a Comment

Categories: artykuły

By: Einverv

Jak bakterie mogą cię ulepszyć cz. III

Z poprzednich artykułów (linki – Jak bakterie mogą cię ulepszyć cz. I i Jak bakterie mogą cię ulepszyć cz. II) wiesz już jak istotną rolę dla twojego zdrowia odgrywają bakterie jelitowe.

Teraz powiem ci jak możesz o nie zadbać, tak aby w pełni wywierały swoje pożądane działanie. Obecnie na rynku dostępnych jest mnóstwo preparatów z bakteriami, zapisywanych często przez lekarzy przy antybiotykoterapii. Zanim jednak pobiegniesz do najbliższej apteki przeczytaj do końca mój artykuł! Uważam, że nasza codzienna dieta to lepsze źródło witamin i innych związków niż leki i suplementy. Należy tylko odpowiednio ją dostosować. Dobroczynne bakterie znajdziesz w wielu produktach spożywczych, zwłaszcza tych fermentowanych.

Do najbogatszych źródeł zalicza się:

  1. Kapusta kiszona, bogata ponadto w witaminę C i błonnik korzystnie wpływający na pracę układu pokarmowego,
  2. Ogórki kiszone, mające dwukrotnie więcej witaminy C niż świeże,
  3. Maślanki i jogurty  – najlepiej bez dodatku cukru który może szkodzić żywym kulturom bakterii naturalnie występującym w tych produktach,
  4. Kefir, zawierający wiele dobroczynnych organizmów pochodzących z ziaren kefirowych, dostępnych w wielu sklepach jako grzybek tybetański (możesz na jego bazie przygotować własny kefir, co gorąco polecam); kefir jest jednym z najbardziej odżywczych produktów mleczarskich,
  5. Kwas chlebowy, bogaty w witaminy z grupy B,
  6. Dojrzewające sery jak Roquefort i Gorgonzola, posiadające poza dobroczynnymi bakteriami także szczepy drożdży o podobnych właściwościach zdrowotnych.

 

Kultura ziaren kefirowych
Kultura ziaren kefirowych. Zdj. Wikimedia Commons.

Ponadto mikroflorze jelitowej sprzyja dieta bogata w błonnik i flawonoidy. Ich źródłem są warzywa, owoce, niełuskane zboża, zielona herbata czy kakao np. z gorzkiej czekolady. Oba składniki dodatkowo wywierają pozytywny wpływ na nasz organizm – błonnik usprawnia trawienie a flawonoidy są świetnymi antyoksydantami i chronią serce. Z kolei negatywny wpływ na liczebność i stan bakterii jelitowych ma palenie tytoniu, przyjmowanie antybiotyków i wysokoprzetworzona żywność.

Obecnie brak jest dowodów na bezpośredni wpływ aptecznych probiotyków na ogólny stan zdrowia. Jeśli jednak zdecydujesz się na dodatkową suplementację, pamiętaj że większość preparatów należy trzymać w lodówce bo bakterie są wrażliwe na temperaturę. Kapsułka pełna martwych organizmów na pewno w żaden sposób Ci nie pomoże.

Mam Ci do przekazania jeszcze bardzo dużo praktycznej wiedzy na temat mikrobiomu człowieka i zdrowia układu pokarmowego. Zajmę się też dokładnie problemem stresu i depresji. W kolejnych artykułach będą pojawiały się te i inne zagadnienia, tymczasem zapraszam do dyskusji pod postem.

Jeśli pominąłeś poprzednie części artykułu o bakteriach, klikinij w linki:

Jak bakterie mogą cię ulepszyć cz. I

Jak bakterie mogą cię ulepszyć cz. II

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *